Köpvillkor

Köp- och leveransvillkor


Leveransvillkor

 

Leveransvillkor

Normal leveranstid är 3-10 arbetsdagar för varor som finns i lager. Är varan slut/restnoterad meddelar vi detta via mail.


Produkter markerade med ett B är beställningsvara och vi meddelar dig leveranstid, normalt råder en leveranstid på 10 - 14 dagar.
Produkter från Professional´s Choice, Stars & Stripes och World of Western ligger på lager i Danmark och Tyskland vilket medför något längre leveranstid.
 

Under högsäsong kan det ta något längre tid att få sin leverans. Vi meddelar dig som kund om leveranstiden blir längre.

Varans färg på produktbilderna kan i vissa fall skilja sig från färgen på den verkliga varan. Ljus, datorinställningar m.m. kan påverka att varans färg inte återges exakt så som i verkligheten.

Vi reserverar oss för oförutsedda pris- & valutaförändringar samt eventuella skrivfel. Vid rea, kampanjer och erbjudanden gäller angivna priser så långt lagret räcker eller till ett specifikt datum om så står angivet. Skulle en produkt vara slut får du ett mail om detta.

Vi skickar din beställning med den logistik du anger i kassan till närmaste ombud för dessa. Till Danmark, Finland och Tyskland levererar vi med Schenker Parcel, DHL Euro Connect, Bring eller PostNord.

Skulle vi använda annan logistik än ovanstående meddelar vi dig som kund detta.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktbolagen.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till den transportör du fått leveransen från och göra en skadeanmälan. Anmälan ska ske senast sju (7) dagar efter skada upptäckts. Hämta inte ut skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagens hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan.

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss (inom 14 dagar) så fakturerar vi dig 500 kronor för vårt arbete med hantering av varorna och fraktkostnader i samband med detta.

 

 

Ångerrätt/reklamation

Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Ångerrätten börjar gälla från den dag du tar emot dina varor.

Du är skyldig att se till att varan återlämnas i samma skick som då du tog emot den. Varan ska också skickas tillbaka i samma emballage som den levererats i. Returnerade varor skall vara oanvända, förpackningar obrutna och alla etiketter vara kvar på varan.  Om varan kommer bort eller skadas på grund av vårdslöshet är det din skyldighet att stå för kostnader i samband med detta. Likaså om varan vid retur luktar parfym, rök, häst eller innehåller hästhår eller är smutsig, förbehåller vi oss rätten att inte ta emot varan och du mister då din ångerrätt. Varan får provas med försiktighet och vid provning av hästtäcken och benskydd läggs lakan/annat lämpligt skydd under för att hästhår och lukt inte ska uppkomma i materialet. Sadlar får endast läggas på för utprovning, ej ridas i eller sättas på stigbyglar/stigläder som gör märken i sadeln.


OBSERVERA! Bett kan EJ retuneras på grund av hälso och hygienskäl.

 

Utnyttjas ångerrätten står du själv för returfrakt. När vi fått tillbaka varan i oskadat skick kommer din faktura att delkrediteras genom Klarna om du valt betalningssätt via dem. Har du handlat mot förskottsbetalning ska fraktavgift insättas på bankgiro 287-2919 där du anger ordernummer. Vid förskottsbetalning återbetalas din inbetalning till ditt konto eller annat återbetalningssätt som överenskommes senast 14 dagar efter du. Kontakta oss alltid innan du skickar tillbaka en vara, detta genom att maila till [email protected] Om du önskar byta till annan vara så debiteras ny fraktavgift.

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Dock är vi tacksamma om du som kund vill ange orsak då detta kan ge oss information om storlek, material, kvalité mm i vårt sortiment.

Vid retur av specialbeställda varor och foder gäller andra villkor. Kontakta oss om dessa.

Det är alltid garanti på de produkter du köper från oss (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. 

Vid retur finns returfraktsedel i ditt paket tillsammans med din följesedel.  Följesedel ska följa ditt retur för godkänd retur. Varorna ska skickas tillbaka i sitt originalemballage och vi godkänner enbart returfrakt med det logistikföretag som levererat din order. Returer får inte ske mot postförskott eller efterkrav.

Frakter i samband med byten eller returer betalas av dig som kund. Vid godkänd reklamation eller fabrikationsfel betalar vi returportot. Transportskada skall genast anmälas till Schenker eller det logistikföretag som levererat din order inom sju (7) dagar. Restorder skickas fraktfritt.

Reklamation - hur fungerar det?

Du har rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 3 år. MEN vi ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid. 

Slitage, misskötsel, felanvändning,olycka eller yttre våld är ingen godkänd reklamation. 

Att göra en reklamation: 

1. Ta bilder på vad som reklameras och skicka till oss. 

2. Skriv ett mail med följande, ditt namn, ordernummer och en beskrivning på vad som har hänt och bifoga bilderna. Mailet ska skickas till [email protected]

3. Vi kontaktar leverantören omgående och de får göra en bedömning. 

4a Vid godkänd reklamation, ny vara skickas. Om varan är slut i lager så återbetalas fullt belopp för varan.

4b Leverantören vill få in vara för närmare kontroll och eventuellt laga den.

För att produkten ska behandlas ska den vara rengjord och torr och ej innehålla hästhår.

4c Reklamationen är ingen reklamation. Du kan alltid välja att gå vidare mer ärendet till Allmänna reklamationsnämnden ARN. Vi följer ARN beslut. Om det inte är en godkänd reklamation så tillfaller alla kostnader i samband med reklamationshanteringen på köparen.

ADRESS dit du ska skicka produkten är;

Foderluckan
Tokebo 217
38275 GULLASKRUV

 

Tänk på att vara noga med att uppge ditt ordernummer när du mailar oss.
Glöm ej att bifoga följesedel/kvitto då du skickar tillbaka din produkt. 

Vilka fel kan jag reklamera?

Du kan reklamera alla fel som uppkommer. MEN vi ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid. 

Ett fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan säljaren inte hållas ansvarig för.

Om det inte är en godkänd reklamation så tillfaller alla kostnader i samband med reklamationshanteringen på köparen.

Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste konsumenten kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.

Vi följer KONSUMENTVERKETS regler.

Läs mer vad som gäller hos Konsumentverket.

Du har rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Artiklar måste vara rena och torra för att behandlas. Många av reklamationerna beslutar vi inte själva om och handläggningstiden kan dra ut på tiden. Om vi eller leverantören godkänner reklamationen så förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan, om detta inte är möjligt så skickar vi en ny vara. Om varan är slut i lager så återbetalas fullt belopp för varan. I alla fall gäller att följesedel/kvitto/faktura måste bifogas och gäller det sadlar ska garantilappen skickas med. 

 

Bilder i butiken

Varans färg på bilderna kan i vissa fall skilja sig något från färgen på den verkliga varan. Ljus, datorinställningar m.m. kan påverka att varans färg inte återges exakt så som i verkligheten. Våra bilder i shopen kommer både från våra leverantörer och bilder vi tagit själva. För att ni som kunder skall få en känsla av våra produkter med färg, form och utförande har vi valt att fotografera många av våra produkter. Bilder tagna av oss på Foderluckan får ej användas utan vårt godkännande. Detta gäller även för ridsportsbloggare. Har ni önskemål om att använda våra bilder, maila oss på [email protected] och ange vad ni ska använda bilderna till.

 

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Aktuella betalningsalternativ genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direkbetlning via bank.

- Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter du fått hem varorna.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med Distanslagen
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kronor samt dröjsmålsränta på 26,00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du att få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra en kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

- Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Detta betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50,00 kronor/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och en faktura
  • Handla nu - betala i slutat av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kronor, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10 000 kronor med Klarna konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kronor. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta på 29,22 %. Kreditköpspriset är 11 458 kronor. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kronor. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då att få en kopia på kreditupplysningen per post.

-  Förskottsbetalning

Du betalar in pengar i förväg till vårt bankgiro 287-2919 eller plusgiro 46 88 31-3. Efter du skickat din order i kassan får du information på skärmen samt via e-post hur du går tillväga. Räkna med några dagars extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning.

- Swish Företag ( till Keiron HB org.nummer 9697318427)
Direktbetalning med nummer 1230911974. Ange namn och mobilnummer vid denna betalning.

- PayPal

 

 - Minimiorder

Vi har ingen minimiorder på Foderluckan. 

Dock ska du fyllt 18 år för att få handla hos oss.

 

 

- Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 

 

- SMS-utskick

Det mobilnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.
Var alltid noga med att ange rätt mobilnummer.

 

- Tvist

Eventuella tvister löses i första hand med oss på Foderluckan. Vi följer Allmämma Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr